Followers

Thursday, July 30, 2009

Lite mer diskussionsfrågor

Bedömning på WT ,A och B prov är alltid föremål för diskussioner.
Vi har regler och rekommendationer, och så har vi tillämpning av desamma.

Tar upp två omdiskuterade ämnen för att höra vad ni tycker

PIP Hur mycket pip är okej? Hur mycket kostar det/ska det kosta att pipa på A- B-prov och C-prov? Var ligger ribban? Var i argumentsskalan ligger ni?

  • Äsch lite pip skadar inte. En riktig jakthund piper ibland, inte stör det jakten heller!
  • Mjaaa, inte i högre klasser i alla fall.
  • Det beror på vem som dömer. Man får välja "rätt" domare helt enkelt, någon lomhörd typ :-)
  • Det skall vara tyst som i kyrkan på högmässan

OSTADGA Halvknall, helknall, fot eller ej

  • Larvigt med alla "nya" krav på jaktproven. Vad har det med jakt eller egenskaper att göra?
  • Förutsättningen för arbetet är en fast och lugn hund vid sidan i alla lägen, redan från början
  • Vilken klass pratar vi om?
  • Riktiga jakthundar väntar inte på att skammat vilt hinner slå ner - men så kommer det hem också!

Tyck till lite - eller fundera lite i alla fall!

3 comments:

  1. Maria1:24 PM

    Pip=Tyst som i kyrkan på högmässan bör vara regeln. Det blir dock lite konstigt i tillämpningen ibland. Skrev nyligen för en domare som gång på gång sa att hunden pep. Jag kan ju ärligt säga att jag hörde inte ett enda av dessa pip fast jag stod bredvid domaren. Antingen har vederbörande superhörsel eller också lyssnar man oerhört intesivt efter pip?

    Ostadga= Fot är fot och hämtar gör man när man blivit skickad tycker jag. Skulle inte orka ha det på något annat sätt.Min första hund hade sveriges sämsta fotgående i början. Det lärde jag mig den svåra vägen att har man inte ordning på hunden kan man inte koncentrera sig som förare på jobbet. Allt går åt till att hålla reda på hunden.

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:31 AM

    Bill svarar på fråga två:

    Rätt svar är D, dvs riktiga jakthundar väntar inte på att skammat vilkt hinner slå ner-men så kommer det hem också:)

    Matte river sitt hår och försöker med B i stället!

    Kram Camilla

    ReplyDelete
  3. Christine7:24 AM

    usj jeg hater pip uansett når det måtte være - hjemme, på trening eller på prov. Knall og dårlig fotgående - hvem bestemmer liksom?

    ReplyDelete