Followers

Wednesday, July 01, 2009

Diskussionspunkter

Jag har länge undrat varför man inte kan sätta ut vilken domare som dömer vilken klass i jaktprovsprogrammet?
Jag vet att det varit uppe på domarkonferens till diskussion, och ingen kollega vad jag minns var emot det. Alltså inget stopp i min egen kår.
Leker med tanken att man på en hundutställning för rasgrupp 8 presenterar tio domare men inte vilken ras respektive domare skall döma.
Det får man liksom se när man kommer dit....
Det vore nog inte riktigt populärt hos utställarna tror jag.
Jag vet inte om det finns något praktiskt skäl till det eller om det är något gammalt som hänger kvar?
Nån som vet nåt/tycker nåt?

7 comments:

  1. Jag vet inte något om varför man fortfarande inte skriver ut det, men jag misstänker att det är "gammal vana" och "så har vi alltid gjort" osv.
    Men jag kan inte se nåt skäl till att göra på det viset? Visst vill vi alla veta vem som dömer vad?!

    ReplyDelete
  2. Anna-Lena6:58 AM

    Självklart ska namnen sättas ut per klass! Varför inte? Finns det inte någon typ ansvarig jaktprovssekreterare i SSRKs HS som kan se till att dettta blir gjort??

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:22 AM

    håller helt med dig "minusmatten"
    klart man gärna vill veta vem som ska dömma/ Kathy och Olle

    ReplyDelete
  4. katarina12:34 PM

    På utställning kan man ju till och med få pengarna tillbaka vid doamrbyte om du inte vill ställa ut för den nya domaren.

    ReplyDelete
  5. Jag försökte få reda på vilken domare som dömmer vilken klass på ett av höstens prov men det var tvärkört. Den som svarade på mailet påpekade att de hade största förtroende för inbjudna domare (vilket jag inte betvivlar att de har) men jag vill ändå veta vilken domare som skulle dömma klassen. Men inte. Det skulle framgå av PM var en del av det spydiga svar jag fick.

    Tycker det är en bra jämförelse med utställning, där är det helt okej att noggrant välja vilken domare man vill ska bedömma ens hund, varför inte på jaktprov?

    ReplyDelete
  6. In Denmark the names of the judges are puplished in the Retrievermagazine - so it is possible to "chose" some judges and avoid others - a very nice system I think, and I wouldtn´t like to enter to a field triald without knowing who the judges for that day will be!I guess I think that some judges like some kinds of dogs - and other judges like another type. Some judges want´ you to handle your dog emmediately - and others can wait forever and etc..

    Iben

    ReplyDelete
  7. Du är så klok Birgitta ! Mycket bra idé att ange vilken klass som döms av vem. Idag gissar man att de står angivna i klassordning (Nkl-Ökl-Ekl) !

    Ha det gott i värmen och lycka till med de nya små goa liven.

    /Lotta & Puma

    ReplyDelete