Followers

Tuesday, November 11, 2008

Armbågskludd




När Will kom till Sverige var han alldeles nyröntgad på sina armbågar och scorad 0-0.
Svenska Kennelklubben kunde dock inte använda den scoringen med medföljande brittiska ID-märkta plåtar eftersom man lägger hundarna lite annorlunda på bordet i England.Egentligen ser man mer av själva armbågsleden på engelsmännens sätt, men det är i alla fall inte det svenska sättet.
Jag röntgade inte om för att få in armbågar i vårt system, onödigt att söva och röntga om när jag har en hund avläst i UK tänkte jag. Armbågar är ju frivilligt att röntga på labbarna, även om alla tackolov gör det, och jag visste ju att Will var fri och hade både plåtar och scoring att visa upp.
MEN.... 1 januari ändras reglerna i Danska Kennelkubben vilket gör att hunden måste ha känt armbågs och höftstatus från sitt nuvarande hemland för att man skall kunna regga valpar efter den.Om Will hade bott kvar i UK hade inga problem uppstått, men som svensk numera gick det inte att regga valpar efter honom utan ny röntgen.
Röntga en fyra drygt år gammal hund kan vara lite riskabelt, hårt arbetande hundar kan ha pålagringar vid den åldern även om de var fria tidigare.
Jag bet i det sura äpplet, röntgade och det är fritt. PUH!!!!
Kommer väl in på SKK Avelsdata under nästa vecka..
Kom med som första reserv i Lerchenborg i går. Will jätteduktig, och jag schabblade bort honom helt. Det handlermisstag jag gjorde i går kommer jag aldrig att upprepa, det kan jag lova.
Det grämer mig ännu - och jag ska tillåta mig att älta det ett tag till. i dag i allafall. I morgon - nya tag.
Det var ett rätt "hemskt" prov, med mängder av fasaner.Otroligt stressande för hundar och förare. Jag borde ha hållit i hop bättre i alla fall. Inget cert eller CK delades ut. Jag är ARG på mig själv!!!!!!
Den 27 november skulle jag startat Will på A-prov i Södra. Domarbristen gör att jag i stället får döma.
Ingen start för Will där alltså!!!!
Visst är den fartfyllda bilden på Will från i går underbar!!!!




5 comments:

  1. Anonymous12:48 AM

    Äsch, var inte arg på dig själv! Du lärde dig ju något av misstaget. Grattis till friröntgad hund igen. ;)

    Sarah & Bullet

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:45 AM

    Hördududu!! Även solen har sina fläckar......
    och grattis till röntgenresultatet!
    /Elenor

    ReplyDelete
  3. Anonymous2:38 AM

    Så bra at Will er fri - det betyrat resultatet er ekstra bra. Regler er desverre ofte til for reglers skyld. :-(

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:26 AM

    Underbar bild på Will!!!!

    Kram Sussie

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:18 PM

    Äsh då! Tråkigt med jaktprovet. Bryt ihop och kom igen!
    Grattis till röntgenresultatet!
    /Lina

    ReplyDelete