Followers

Sunday, March 16, 2008

Helgen som gick

Sitter med morgonkaffet och väntar på att Anna skall dyka upp om någon timme. Anna är ju min jätteduktiga APU-praktikant från Stora Segerstads naturbruksgymnasium.
Hon får gärna komma tillbaka till oss och hjälpa till när det behövs!

I helgen hade Flatklubben årsmöte. Jag har fått berättat för mig att man ändrat sin tidigare inriktning och således gav bifall till motionen som ville riva upp förslaget om cert i jaktklass. Bra beslut, tycker jag som ju tycker att jaktprovsverksamheten är till för de som har ett intresse för densamma. Det är uppfödarna som styr avelsarbetet, inga tvingande regler i världen kan ändra på detta.
De som intresserar sig för jakt fortsätter med den biten i sitt avelsarbete, cert i jaktklass eller inte. De som inte intresserar sig för det nu, gör det inte heller sedan med en tvingande regel. Däremot skulle våra B-prov belastas, med risk för ännu fler bortlottningar än de 30% vi brottas med redan i NKL, och med risk för att våra fina B-prov tappar i kvalitet.De som vill pröva sina hundar "till ledning för avelsarbetet" skall beredas plats och möjlighet till detta. Bara så får vi bättre jakthundar tror jag!Jag förstår att man menat väl när man lagt förslaget om cert i jaktklass, men kanske inte tänkt riktigt realistiskt och framför allt inte gjort någon konsekvensanalys.
Någon tyckte på årsmötet att man nu lika gärna kunde ansöka om att förflytta flatten till sällskapshundsgruppen.Lite väl dramatiskt och överilat när man har den ras som procentuellt till populationen har flest antal hundar till start av alla retrieverraser.Det har varken regelrevideringar eller kompletterande championat ändrat på!

Utanför mitt fönster snöar det! Undrar i mitt stilla sinne om det nu ska bli lite vinter, så att man inte ska sova gott om natten för att man oroar sig över Vegby Challenge cup!!

I dag är sista dagen att anmäla, vi har 55 anmälningar inne nu - men visst kan vi ta emot fler! 70 hade varit kul...
Jag mailar ut till alla deltagare en vägbeskrivning och bekräftelse, men här kommer informatinen också att ligga, samt på hemsidan ( SSRK/småland )

Snart, promenad i snön!!!

No comments:

Post a Comment