Followers

Monday, February 25, 2008

Hälsa igen

http://www.youtube.com/watch?v=RY1DWQqoac0

Ovanstående länk går till youtube, och visar en CNM-drabbad valp. Jag har fått den mailad till mig av Charlotte Lindell. Jag har sett den förut, och det är inte tal om annat än att sjukdomen är förfärlig.
En youtube-video på ett epilepsi-anfall hade varit lika obehaglig att se.
Som jag tidigare skrev, hälsa är viktigt! Alla hundar bär på defektanlag.
Kanske missuppfattade några mitt tidigare inlägg. Jag menar inte att man ska strunta i sjukdomar.Jag vill däremot att våra hundar används med förstånd. Vi måste kunna använda anlagsbärare i avel, prcd-PRA eller CNM, med fria täckhundar.
Det finns mängder med sjukdomar vi i dag inte har tillgång till gentest för att mäta.
Och det finns mängder med ovärderliga anlag vi inte har råd att förlora!

1 comment:

  1. Anonymous9:29 AM

    Tycker att det var bra att du skrev att det är ok att använda anlagsbärare och då självklart med en fri täckhund.
    Men för att det ska kunna ske så krävs det att avelshundarna är testade, vilket inte är självklart för många.
    Det känns som att det är bättre att inte testa så "slipper" man avla på en anlagsbärare.?!?!
    Det man inte ser det finns inte mentalitetn finns lite för mycket av, tycker jag.
    Hoppas att jag blir en modig och klok uppfödare som du, Birgitta, någon gång.

    ReplyDelete