Followers

Wednesday, November 11, 2009

Den eviga frågan om passivitetsträning

I dag pratade jag med en valpköpare. Hon är en klok och duktig tjej, och hade reagerat på rådet hon fått om sin valp, nu fyra månader.
Rådet var att nu börja med passivitetsträning. Man skulle kasta väldigt mycket apporter runt valpen, som han aldrig får hämta. På så vis dödar man förväntan och hunden kommer att tolerera stress och retningar bättre i framtiden.
Metoden är inte logisk i min hundsyn alls, den passar inte in i mitt tänk.
Jag tänker precis tvärtom. Låt valpen vara i fred från all sorts träning och retning och gud vet allt, låt valpen mogna tillsammans med dig som förare.
Utsätt den inte för retningar, som leder till förväntan, som leder till stress/frustration och till slut till avprogrammering eller okontrollerbar upphetsning.
Jag jobbar mycket med relationen, inkallning, kontakt, fotgående under det första året. De apporter hundarna får är begärda knallapporter, det vill säga jag vill att de skall knalla i kastet, snabbt som blixten ut och lika snabbt hem.
Stadga tränar jag separat för att runt året förena kast med stadga. Det funkar 100% då, hunden vet ju vad stanna kvar är och har inga problem att förstå vad vi begär.Jag tränar allt separat första året - hunden och jag bygger för framtiden, och när det dags att träna med annan/andra hundar lägger den unga hunden inte ens märke till de andra hundarna.Det är vi tillsammans som är det viktiga för hunden.
Jag är inte alls glad i att avprogrammera en ung talangfull hund så till den milda grad att den "stänger av" sin jaktlust och förföljandelust ( som jag för övrigt lägger rätt mycket kraft på att bevara i min uppfödning ) och reagerar med ointresse på retningar.
Unga hundar skall hållas borta från gruppträningar och överaktivering tycker jag.
Man tjänar inte på att forcera en ung växande individ som inte är mogen för krav. I stället förlorar man, den unga valpen/hunden förstår inte situationen, är inte mogen för kraven, blir frustrerad och orolig, ofta med ljud som följd. Eller med följden att den slår av helt, blir till en långsam robot, en direkt effekt av alla krav den haft sedan valpben.
Själva uttrycket passivitetsträning är väldigt populärt och det verkar vara väldigt olika vad vi menar med det.
Jag tränar inte passivitet alls, men jag tränar inte överhuvudtaget i grupp före året, och lägger krut på helt andra saker än moment.
Efter ett B-prov jag dömde i höstas var jag ganska bekymrad över att så många hundar pep under den korta walk up som inledde provet.
Jag tror att pip på jaktavlade hundar till övervägande del beror på fel träning och hantering av en ung hund med hög jaktlust.
Det finns ett skäl till att de brittiska hundarna inte piper. Jag har varit på mängder av trials, och aldrig varit med om att en hund åkt ut för pip. Engelsmännen hanterar sina unga hundar mycket annorlunda än det gängse svenska viset.De kan sina hundar, de kan sin jaktform, de har en helt annan tradition i att träna och föra dessa hundar.
Vi kan lära massor av dem!

12 comments:

  1. Anonymous10:40 AM

    Hej!
    Delar din åsikt helt! Vi begär inte att 3-4 åriga barn ska kunna multiplikationstabellen.... varför ska vi pressa våra hundar så? Låt valpen mogna i lugn och ro så får vi en stabilare och tryggare träningskompis!
    De e svårt med alla råd man får som valpägare ibland....
    kram/Lucy och Isa

    ReplyDelete
  2. Matilda11:12 AM

    jag tror inte pip beror pa passivitetstraningen. jag tror att det beror pa, som du sager,overaktivering av hunden som ung. Det har inte natt med passivitetstraning (i mina ogon) att gora. Overaktivering ar motsatsen till passivitet.
    /Matilda (befinner mig i england. brist pa bokstaver.. :D)

    ReplyDelete
  3. Jo fast om passivitetsträning går ut på mängder av retningar som inte får följas upp skulle jag hellre kalla det frustrationsträning....

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:04 PM

    Så sant så sant så!!!
    Mer sånt!

    Kram
    Josse

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:22 PM

    Håller med dig,
    Men handlar det inte till slut om "ledarskap" med allt vad det innebär ändå? Det är ju hur man tränar och hur man bygger sin relation som är viktigt. Har sett hundar som aldrig tränat i grupp men som ändå piper mest. Har även sett en hel del hundar som är uppfödda med att träna i grupp, som inte piper. Fått för mig att en del tycks tro att bara för att hunden inte hämtat en enda dummie innan året så blir allt bra...
    Bara min lilla åsikt.
    /Andreas

    ReplyDelete
  6. Självklart! Men det är det jag menar med relation.
    Tighta band mellan förare och hund - en bra relation är ju byggd på tryggt och suveränt ledarskap tycker jag.
    Om ni läste Anders Hallgrens lilla insändare i förra Hundsport menar ju han att ledarskap är nonsens, det är synd om hundar som måste gå strikt fot ( en rottis är exemplet han tar upp ) och så klämmer han i med att man inte skall bekymra sig om ledarskap, det har man naturligt eftersom man äger hunden. I stället skall man ha kul med sin hund vars liv ändå är så kort.Ett hundliv kan te sig oändligt långt om man inte har ledarskap och kontroll på sin hund.Jag hoppas att vi törs använda ordet ledarskap trots AH:s återkommande försök att skrota begreppet.Tänk att möta en rottis helt utan kontroll från föraren... Stickspår blev det nu, men svar JA ledarskap är självklart hela kärnan.Men ligger det inte i ägartypen, överaktivering och dåligt ledarskap?

    ReplyDelete
  7. Och passivitetsträning är en aktivitet. Annars skulle det inte vara nåt man gjorde aktivt.Så ser jag på det.

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:05 AM

    Mötte en Rottis ( Hane ) helt utan kontroll förra veckan...måste bara säga att det var otroligt obehagligt. Vet inte vem som blev räddast jag eller Lilja. Matte släpade efter bjässen på typ 55 kg. Fick stopp på honom med hjälp av husse, försökte i början locka bjässen med godis när de skulle passera oss....gick inte så bra ! Ledarskap är ju ett laddat ord men utan det kommer man inte så långt.

    / Åsa

    ReplyDelete
  9. Anonymous2:01 AM

    Som fd just rottis ägare ggr flera vill jag bara säga att med en labbe som jag har en bunt nu visar sig bristande ledarskap som stress i olika former. Det kan vara både pip och flås och skak när hunden inte vet spelreglerna. Jag tycker det är en hiiiiimla tur att labben för det mesta är mjuk och fantastikt snäll. Att ha så bristande ledarskap på en rottis är förenat med stor fara både för andra och för föraren själv. Rottisarna är också mycket snälla men tar lätt över och man vill inte fajtas med en rottis....Sedan tycker jag att många klicker fantaster ställer den ena extremen mot den andra. Antingen är det släppfångarnalossdet är vår eller också sparkaochslåmedsbk. Jag tror vi är ganska många som har ett starkt ledarskap men ändå förstärker positivt vid inlärning.

    ReplyDelete
  10. Tack för mycket intressant läsning! Synd att begreppet "ledarskap" har blivit så "förbjudet". Tänk vad många fler hundar skulle må bra idag om deras mattar/hussar förstod hur viktigt det är för deras bästa vän att ha en trygg ledare att lita på.

    ReplyDelete
  11. Ros-Marie3:14 AM

    Det här med pip hos hundarna tror jag kommer när kraven blir för höga. Även när de blir korrigerade och inte vet vad som är galet kan jag tänka att det blir frustation. Sedan måste vi hundägare tänka själva, vad som är bra för just min hund och inte köpa allt instruktörerna har att komma med. Knallapporter till en mycket arbetsvillig valp, kanske inte är helt enkelt att bryta för en relativ grön förare. Samtidigt kan man kanske trycka ner en redan låg hund med för mycket fot som egentligen har forgåendet naturligt, där lite lek hade gjort susen. Det är ju ändå vi ägare i slutändan som har ansvaret och kan inte skylla ifrån oss.

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:14 AM

    Det kanske finns ett optimalt sätt att träna hunden på (som beskrivs). Men för den mindre erfarna hundföraren är det kanske inte helt lätt att genomföra på egen hand och då ligger ju gruppträningar nära till hands. Att man kan börja med en viss träning efter ett års ålder bygger ju på att man gjort RÄTT saker före ett års ålder, bl a befäst det berömda ledarskapet. Men överaktivering är nog alltför vanligt.
    / en annan Åsa

    ReplyDelete