Followers

Tuesday, September 01, 2009

Svampdag - och Jock the Disaster Puppy

På morgonen gick allt som planerat. Svampkorgen fylldes snabbt av stora gula sommarkantareller och livet kändes härligt. Hem och rensa svamp och till lunch fixade jag en kantarellpaj med Västerbottensost och grönsallad till Janne när han kom hem.
Efter lunch körde jag ut en sväng till - den här gången kände jag mig på ännu soligare humör och beslöt i ett anfall av dåligt omdöme att ta med Lille Jock.
Parkerar Labmobilen (Jock fortfarande instängd eftersom vi nu säkrar buren med spännband) och släpper ut Brannie och Jock.
Det första som händer är att Jock hittade stigen ner till sjön och kastade sig i från bryggan. Plums i baljan liksom. Sen kom han inte upp. Bryggan är sned och vind och urgammal, virket är halt och ruttet. Jock hängde med framtassarna i bryggan, men begrep ju inte att släppa taget och simma in till land ( 5 m). Alltså ålade jag mig ut på brygg-vraket och tog ett resolut tag om Jocks nacke och drog upp honom.
Det ska väl lära den lille lymmeln tänkte jag och ställde ner honom på fast mark.
Efter att ha skakat av sig allt vattnet på mina jeans satte han ny fart - gissa vart? - just det, rätt ut på bryggan, gjorde ett perfekt svanhopp och försvann. Igen.Kommer upp till ytan frustande och repeterar hela scenariot. Efter att ha räddat Jock två gånger bar jag honom en bit från bryggan innan jag släppte ner honom. Det hjälpte inte alls, i stället kastade han sig i från den branta kanten till vattet, alldeles för brant för att ta sig upp själv.
Alltså fick jag ligga på mage och dra honom upp en tredje gång.
Under tiden tittade lilla Brannie förundrad på vad vi pysslade med. Typiskt killar såg hon ut att tänka..
Sedan marscherade jag tillbaka till labmobilen och stängde in Jock i buren. Tack Gode Gud för spännband. Jäkla bra uppfinning!

14 comments:

  1. Anonymous9:00 AM

    Det är balsnören, silvertejp och spännband som får livet att fungera!!

    ReplyDelete
  2. Den där Jock... Hoppas att den svarta färgen på Brannie utgör en sorts sköld mot i alla fall lite av galenskaperna som Jock har för sig...

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:44 AM

    Du borde spela in allt detta och skicka filmerna till Americas funniest video, du skulle säkert vinna rubbet trots att du inte bor där!

    kram
    Lucy

    ReplyDelete
  4. Jag tror jag skrattar runt...Härlige Jock (elller inte....)

    ReplyDelete
  5. Haha... underbar läsning :-)

    ReplyDelete
  6. Malli1:55 AM

    Heja Jock! En riktig spaniel på hugget! vet vad du kämpar med har haft det likadant... 3år nu men fasiken vet om det har lugnat sig speciellt mycket...

    ReplyDelete
  7. Håkan2:19 AM

    Hoppas få se och träffa detta yrväder på lördag. :)

    ReplyDelete
  8. Håkan igen2:20 AM

    söndag ska det ju va...

    ReplyDelete
  9. Anonymous3:36 AM

    Förstår du nu, varför jag plockade bort bassängen?

    ReplyDelete
  10. Ros-Marie3:38 AM

    Glömde skriva att bassängen handlade mycket om lilla Vide

    ReplyDelete
  11. blir nok en bra jakt hund den lile jock

    ReplyDelete
  12. Eva& Za kk11:36 PM

    Det låter som om sjön har fått ett eget odjur "s". Loc

    ReplyDelete
  13. Berta o Pigge9:14 AM

    Hahahaha......... jag är alldeles alldeles övertygad om att lilla Jock blir en hund som kommer att bli historisk, både vad det gäller hans liv som valp och (i Era händer) vad det gäller hans liv i hans framtida proffesion som jakthund. Det är gott gry i den lille rackarn.Lycka till!!!!
    Hahahahah.... HOOOHOOO haaahhha!!!!
    Väntar bara på fortsättningen ....

    ReplyDelete
  14. Jag tycker att detta börjar likna en lång förtalskampanj av springer spaniels - om än väldigt underhållande. Det är bäst att han flyttar hem till en mer förstående familj....
    Ni kan få ett par lugna i utbyte!

    Pålle

    ReplyDelete