Followers

Tuesday, March 03, 2009

Avundsjuka, missunnsamhet och goda vänner

Jag undrar ibland var all missunnsamhet kommer i från. Varför vi människor är så duktiga på att hitta negativa omdömen, missunna andra framgång, felsöka och klaga?
Man blir less och trött på att höra alla "sanningar" och uttalanden som gjorts.
Hundvärlden är ju verkligen inget undantag - tvärtom är det missunnsamhetens högborg.
Vi ältar, gnäller, klagar och förtalar varandra.
Vi drar slusatser, misstänkliggör och gör egna tolkningar som blir sanningar. Vi gaddar ihop oss och pratar bakom ryggen. På Internet skrivs rena personangrepp och insinuationer.

Som tur är finns ju alla härliga människorna i hundsporten också -de som gör att man älskar sin hobby och vill fortsätta att engagera sig.
Martin Deeley skrev ju "Good dogs fetch us good friends" och det stämmer ju som tur är också.

Nu kommer våren med en ny säsong för oss träningsglada. Jag skall ägna den åt min familj, mina hundar och mina goda vänner!
Om två veckor skall jag till Schweiz och döma Himmels Cup tillsammans med Roger Phillips och Simon Hansell - det skall bli riktigt trevligt att träffas igen.

3 comments:

  1. Anonymous12:02 AM

    Hejsan!
    Jo, du det ska gudarna veta vad man blir drabbad av!!! Jag tror det är osäkra människor med dålig självkänsla, som genom att snacka skit om andra så framstår man själv som bättre, jämförelsevis... Väldigt korttänkt eftersom sanningen alltid kommer fram ändå! Hade tänkt hänga på Tove ner till parningen... men jag åker ju till Egypten imorgon så kanske bara Sally kommer med... Tove är hundvakt!
    Hoppas allt är bra!
    Kram Mia

    ReplyDelete
  2. Anonymous7:24 AM

    Oj vad kul, Schweiz alltså! Du måste hälsa Roger och Simon från mig och min Roger.
    Berätta för Simon att allt är bra med Kharma. Att vi tränar alla bra "basic" övningar han sa att jag skulle;)
    Kram Jennifer

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:09 AM

    Anna säger: Så är det ofta i klubbar och föreningar där det är ideellt arbete. Att kommentera andras beteenden och åsikter istället för att engagera sig att föra rasens utveckling framåt är för många mer intressant än andra.

    ReplyDelete