Followers

Tuesday, August 07, 2007

Mail från Anna-Lena Wendt!

Min lille guldklimp är alldeles perfekt! Han växer "lagom" åt alla håll, både på höjd/bredd/längd, och ser m a o ut ungefär som när jag hämtade honom, fast större :-) Han väger 11,2 kg nu, 13 veckor gammal, och det brukar ju vara lagom. Känns bra, särskilt då Leia Långben drog iväg på höjden så det stod härliga till och numer ser ut som en spindel...Dipper har många charmiga små egenheter, bl a kör han en liten piruettdans innan han ska äta och när han är klar kommer han med sin matskål - inget jag "lärt in", men hur sött som helst. Han har en bedårande attityd när han ska få något gott, typ tuggben, svansen går som en propeller! Han har dock lite problem med koordinationen när han får godis - oftast glömmer han att stänga munnen så godisbiten ramlar ut igen :-) Han har nog fått Skippers "lek-med-kottar-gen", fast utvidgad; allt som är lagom litet att kasta omkring går bra - små äpplen, stenar, kottar (så klart), plommon, körsbärstomater m m. Han vill gärna sparka/putta på grejerna med framtassarna och skuttar omkring som en kattunge. Han är så söt så det är inte klokt!Han är härligt social - precis lagom - och hanterar nya hundar precis som man vill att valpar ska göra. Alla kontakter har hittills varit positiva och det känns ju bra. Han har lätt för att koppla av och sover lugnt och tryggt i princip var som helst.Han är mycket förtjust i alla former av visselljud. T ex har "Mekonomen" just nu en TV-reklam med en visselslinga och även om Dipper ligger och sover vaknar han till och plirar mot TV'n. Behöver knappt säga att inkallningen sitter som en smäck :-) Vi har precis börjat med "stopp/uppmärksamhetssignal" och han svarar så fint så!Annars tränar vi mycket "vänta"; han ska sitta i bilburen till han hör sitt namn, sitta innanför ytterdörren och ta ögonkontakt oavsett om dörren är öppen, och när vi kommit ut ur dörren sätta sig och vänta till jag låst och är klar att gå. Det ser lite kul ut för Dipper och Leia är jätteduktiga på detta medan Saga tydligt visar att det är under hennes värdighet med dessa petitesser. Vi tränar också lite försiktigt på att gå vid sidan och där har han en härlig inställning - stirrar rätt upp på mig och viftar på sin lilla svans - blir nog ett fint fritt följ vad det lider :-) Det känns lite häftigt att passera andra hundar med mina "tripp-trapp-trull" fint vid sidan. Mina grannar är mycket imponerade :-)Någon enstaka dummy har han fått hämta, på vindmarkering eller eget initiativ. Han kommer fint tillbaka med dem och håller bra. Ska i dagarna börja med linjetag. Jag tycker han lär sig fort och det verkar också sitta rätt bra, jag behöver inte påminna särskilt mycket.De flesta som ser honom tycker han är bedårande med sin kalaspuffärg och mörka ögon. När jag vaccinerade undrade veterinären om jag köpt en showlabbe ;-) Han verkar få bra päls, tät underull och sträva överhår som är klart vattenavstötande (något att tipsa Gore-Tex om?). Han gillar inte att smutsa ner sig utan försöker i det längsta undvika lerpölarna som flattarna föredrar. Dock har han badat och simmat några meter - men helst blir han kvar på land.Annars är han som du förstår pigg och kry (ingen mask vid någon av avmaskningarna), ögonen vätskar sig ibland men han verkar inte ha problem av det. Han äter med god aptit och har aldrig haft "magproblem" trots att han ätit upp halva min trädgård och glatt käkar plommon, äpplen, kantareller m m. Jag får fortfarande kliva upp på natten och släppa ut honom för att kissa, han verkar ha en gräns på 4 - 5 timmar. Blir väl bättre inom kort (hoppas jag, som är trött mitt i natten).Har förstått att du har kontakt med Anneli Karlsson? Du ska inte till Olsfors snart, eller ha någon kurs här i trakten? Det skulle vara roligt om du fick se mitt lilla charmtroll.Kram A-LPS! Nästan alla kommenterar namnet Dipper och tycker det är både ovanligt och väldigt fint :-) Tack för ett bra val!

Lycka till med Dipper Anna-Lena! Härligt mail att läsa, så jag kunde inte låta bli att lägga ut det ( med Ok från A-L förstås!! )

No comments:

Post a Comment