Followers

Sunday, May 18, 2008

Roger & Simon kurs i Asa









Helgen är över. För mig återstår att köra till Köpenhamn arla i morgon för att lämna Roger och Simon vid flygplatsen.
Vi har haft en fantastisk helg! Simon och Roger är otroligt kompetenta och pedagogiska vilket gör det lätt att lyssna och lära, om man vill förstås.
Att deras metoder fungerar har de bevisat med sina framgångar på hemmaplan, och jag är glad att ha lärt känna dom och att jag fått möjlighet att ta del av deras uppsjö av erfarenhet.
Kanske är det bättre att gå utan hund för att riktigt kunna ta till sig information.
Jag tror också att svenskar i bland har en helt annan uppfattning om vad basic training är än vad engelsmännen har. Jag har sett det så många gånger på kurser när engelsmän är här. Man tror att man gjort sina basics och är färdig för mer avancerade uppgifter, men hunden är egentligen långt i från grundtränad i sina kommandon, linjer och signaler.
Det fick vi se tydligt, och jag tror att många som var besvikna över att inte fått gjort tillräckligt många och avancerade övningar på lördagen kanske bättre tog till sig Simon's visdom på söndagen när det stod klart att deras basics var långt i från befästa. Basics kanske är tråkigt, men nödvändigt. Det finns inga short cuts, sa Roger, bara hårt arbete. När jag håller kurs säger jag alltid; det finns inga trollspön, bara noggrann träning!
Roger blev förälskad i duktiga Maria Cedersmygs fina Doris, och det gjorde mig glad eftersom jag gav henne hennes andra etta i ökl några veckor tidigare med just samma förälskelse, stil och attityd.

Bilder snart!!
Tack för en fantastiskt trevlig helg!

3 comments:

  1. Anonymous12:19 PM

    Tack Birgitta och ALLA som var med i Asa för en trevlig helg.
    Hoppas vi ses sanart igen!
    Hälsn. från Roger och Jennifer

    ReplyDelete
  2. Hej Birgitta,
    Stort tack för att Viggo och jag fick vara med på kursen med Simon och Roger. Vi lärde oss massor.
    Så fort tassen är riktigt frisk ska vi ut och praktisera alla tips på allvar.
    Kram - Lotte

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:47 AM

    Tack för den fantastiska kursen!!! Hoppas jag kan komma ner igen!!!
    Mia o Sally

    ReplyDelete