Followers

Sunday, May 25, 2008

På Pias hemsida

Jag läste på min valpköpare Pias hemsida, http://www.schraml.se/ hennes reaktion om årets fullmäktige.
Var inte själv på årets FM, men rapporter talar om maktstrider, hårda ord och politik Big Time. Jag vet inte vad jag skall tro om det man hör, stämmer det att man från LRK och GRK hotat med att begära nya fullmäktigmöten tills man får igenom sin vilja så kan man ju inte låta bli att fundera dels över förmågan att acceptera demokratiskt tagna beslut och dels nonchalansen med medlemmarnas pengar. Jag vill inte att min medlemsavgift i rasklubben skall supporta att specialklubben demonteras.
Jag vill ha ett fungerande SSRK, fungerande rasklubbar och gemensam väg framåt inom det bästa vi vet, våra hundar.Att agera som om SSRK är fiender till rasklubbarna är ett underligt ställningstagande, och ingenting jag känner till att de vanliga medlemmarna tycker. Jag är som många medlem i både SSRK och rasklubben, för att jag vill själv. Eller rättare sagt ville själv.
Inördeskrig har aldrig varit en bra lösning.Jag hoppas på en bra lösning, med bibehållet SSRK och Rasklubbar som kan samverka i en positiv anda.

12 comments:

  1. Anonymous2:43 AM

    Vet inget om GRK men LRK tycker jag i mångt och mycket blivit en klubb för inbördesbeundran. Man bestämmer något där "alla" är överens. Det är bara det att "alla" innebär en väldigt snäv inre krets./Medlem i periferin som vill ha kvar SSRK

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:41 AM

    LÄS på Smålands hemsida informationen om vad som inträffade! Infon ligger också på Östra avdelningens hemsida.

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:42 AM

    Med risk att halshuggas på den här bloggen ... men det kan ju vara kul med annat än medhåll, eller hur?

    "demokratiskt tagna beslut"
    - är ju problemet!

    Är det demokratiskt att avdelningarnas medlemmar har 36 röster för ca 11.400 medlemmar (1 per 316 medlemmar) och att rasklubbarna har 25 röster för ca 19.200 medlemmar (1 per 768 medlemmar)?
    En avdelningsmedlem är alltså "värd" mer än dubbelt så mycket som en rasklubbsmedlem ...

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:44 PM

    Varför skulle man halshuggas på min blogg?
    Varför alla dessa drama-uttryck och utspel?
    Beslutet var enligt FM demokratiskt, absolut. Det handlade om just mandatfördelning.Att uttrycka att man skall begära nya fullmäktigen tills man får igenom sitt eget förslag är inte demokratiskt eller god föreningssed.
    Det är att hota sig fram tills man får sin vilja igenom. Det är det jag reagerar emot, att så vårdslöst handskas med medlemmarnas pengar. Ett FM kostar ca 80.000 att ha ett nytt FM.

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:51 PM

    Inställningen "halshuggas" är just problemet.
    Att ha en dialog är väl bättre än att stenhårt positionera sig och stärka vi-dom mentaliteten.
    Herregud; det är väl hundarna som är det viktigaste, inte maktkamper?

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:15 AM

    Ett litet förtydligande. Förändringar tar tid.Som jag ser det är det bättre att påverka och arbeta för sina förslag än att tvinga igenom dem. Att arbeta för sina förslag under det kommande året och gå upp med motionen igen tror jag mer på, inte bara för den demokratiska processen, utan också för implementeringen av själva förslaget.
    Det som är bra är att det verkar beröra och engagera.En god dialog kan skapa bra grund för de nya tiderna!

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:07 AM

    Ok, det är alltså demokratiskt att värdera medlemmar olika. Ungefär som på 1800-talet när man måste ha en viss inkomst för att få rösta.

    Undrar varför SKK inte gör det, när det gäller länsklubbar/specialklubbar?

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:11 AM

    Att det inte skulle vara demokratiskt att följa stadgarna och kunna begära extra FM om man är tillräckligt många som är överens om det ...

    Varför finns paragrafen i så fall
    överhuvudtaget?

    ReplyDelete
  9. Anonymous1:19 AM

    Då skall med andra ord rasklubbarna betala in mer än hälften av sina medlemsavgifter till SSRK om nu detta vansinniga förslag går igenom. Har ni tänkt på det rasklubbar???
    Jag tror snarare detta är ett utspel i labradorklubbens plan att bli specialklubb och därmed avveckla SSRK. Urbota dumt tycker jag!!!

    ReplyDelete
  10. Anonymous2:17 AM

    Betalar SSRK hälften av sina medlemavgifter till SKK?

    ReplyDelete
  11. Anonymous2:40 AM

    Skriv gärna på min blogg, jag tycker det är kul med engagenmanget. Men snälla tala om vem ni är, jag har inte haft anonyma inlägg tidigare och tycker det är trevligare att slippa i från det nu också!

    ReplyDelete
  12. Anonymous3:58 AM

    På sin egen blogg ska man naturligtvis ha sista ordet.

    ReplyDelete