Followers

Wednesday, August 11, 2010

Jaga och söka

Ibland hör jag att "söket" är fundamentet, det viktigaste hos retrievern. Jag gissar att man menar jaktlusten och viltfinnarförmågan. I det är jag helt enig. Att dressera hundar vars enda egenskap är att de just är dresserbara till att hitta fåglar i en sökruta mäter ju inte jaktlust och viltfinnarförmåga alls.
Att försöka egenskapsbedöma detta, och dessutom poängsätta den förmågan i ett område där många andra hundar arbetat och hittat vilt på exakt samma plats repeterade gånger vågar jag påstå är omöjligt.Åtminstone för mig, så duktig är jag inte.
Att jaga intensivt i ett område för att finna vilt eller vittring efter skadat och undflytt vilt är något helt annat. Det är svårt att mäta artificiellt, men kanske kan vi förändra våra B-provssök litegrann så att de premierar noggrannhet och marktäckning bättre? Optimalt vore ju att ta nya markavsnitt med sig för varje ekipage, men det finns såklart praktiska hinder för det.
Men det vore bra att ha som tumregel att lägga "sökområdet" i en terräng där man behöver en hund, dvs inte där man själv enkelt kan gå och plocka viltet för hand.
Vad tycker Ni? Har Ni några ideer?

No comments:

Post a Comment