Followers

Wednesday, May 05, 2010

Liten kommentar

Hundarnas baksida - det handlar ju om oss som håller i snöret. Exemplet som gäller mig och Will är sedan länge överspelat, och inte skälet till vad jag skriver. Det kunde jag ha gjort då i så fall, när det var som mest infekterat.
Anledningen är att föremålen växlat men konflikterna består.Och fram för allt att jag fått veta att ytterligare en av de absolut mest dedikerade och kompetenta domarna i Danmark nu valt att lämna klubben.
Jag hopppas att man ska kunna komma till ro i DRK. Förra året var ett jubileumsår med massor av fina arrangemang och aktiviteter, perfekt arrangerat och varmt applåderade.DRK på topp!
Det är det som är det viktiga, att fortsätta i en klubb och tillsammans.
Inte att splittra och söndra.
I Sverige hade vi nog Jaktkassan(inom SSRK)och Jaktretieverklubben att tacka för att vi äntligen fick en jaktlig plattform inom SSRK att stå på, en jaktlig utveckling.
Att genom olika registreringssystem minska avelsbasen inom en redan liten grupp är både sorgligt och onödigt tycker jag. Att det från början beror på intolerans och rigiditet är ännu värre.
I den bästa av världar skulle vi alla trivas och få plats i DRK och SSRK, även de som i dag valt att finnas hos Jaktretrieverklubbarna. Det fanns ett skäl till att de bildades, det får vi aldrig glömma. Det vore väl det allra bästa att försöka ändra de förhållanden som en gång skapade ursprungskonflikten och istället försöka arbeta framåt tillsammans - för den jagande retrievern?

2 comments:

  1. Mirjam Axner1:30 AM

    Hejsan!

    Vill bara säga att Du har så rätt i det du skriver!!!!!

    Mirjam Axner

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:36 AM

    Målet måste vara att få tillbaka de som lämnat SSRK och tydligen DRK istället för tvärtom, att förlora ytterligare duktiga hundägare, domare och provledare!

    ReplyDelete