Followers

Saturday, February 06, 2010

Wales

Tillbaka i Sverige hinner man tänka efter på de två veckorna med Roger.
Varje morgon klockan nio gick vi ut en vända med Fred och Tar, bröderna. De är på samma väldigt sparsamma träningsnivå, så det blev väldigt bra nivå dem emellan. De hjälpte varandra.De äldre hundarna tog vi på eftermiddagarna.
Roger är otroligt bra att träna för, minsta detalj noteras och slipas på.
Tars fotgående tycker jag funkar bra, och han har börjat få ihop de olika kommandona i en helhet, men naturligtvis inte fullt ut.
Vi arbetade mycket på långa linjer utan footsent, områdessignal och tecken. Det var otroligt givande att se hur de utvecklas under Roger's erfarna ledning, och så roligt det är att se att träningen ger resultat.
Till er som reser till UK med hundarna, ring Roger och boka träning, det är värt varenda minut! Jag har tränat för en del britter under åren, men tycker att Roger är enastående när det gäller att se individuella detaljer och coacha en med praktiska lösningar och förslag.
Man får arbeta hårt och försöka sitt bästa. Ibland känner man sig som om man har tummen mitt i handen, men nästa dag när det faktiskt bara fungerar är man bara så lycklig över framstegen.
Jag ser fram emot att hälsa dem välkomna igen i maj - om bara snön försvinner snabbt s att jag kan fortsätta med Tar. Det är honom jag vill gå med i maj!

I dag tog Katarina och jag och prövade träning i 50 cm snö. Det funkade kanon. Vi körde en fyrkant i snön, ställde dummies upp i snön i hörnen, skickade spårlöst på diagonalerna till våra targets.
Kanonbra - fast tungt och jobbigt framför allt för hundarna.
Vad gör man inte?
Annars mest långa promenader på plogade vägar.

1 comment:

  1. Ser fram emot kursen i maj! Kommer bli toppen.

    ReplyDelete