Followers

Wednesday, January 14, 2009

Tävlingsmänniska - vad är det?

Funderar på ett uttryck som man ofta hör: Tävlingsmänniska. Oftast är det negativt menat - en person med vassa armbågar eller helt enkelt bara en dålig förlorare.
Man ursäktar "bad behaviour" med att man är tävlingsmänniska.

Men jag gillar ju tävling, jag är nog tävlingsmänniska.Jag vill vinna.

Tänker på alla mina citat jag samlar om vinnare. En av favoriterna är : Att vinna är inte allt, men viljan att vinna är allt.

Inget av citaten handlar om dåliga förlorare. Alltså måste det vara så att dåliga förlorare inte alls på något slags naturligt vis är kopplat till vinnarskallen/vinnaren/tävlingsmänniskan.

Vad tycker ni?
Kom med nån liten synpunkt!

13 comments:

  1. Anonymous1:53 PM

    Jag håller med dig till hundra procent... en "äkta" vinnarskalle hatar att förlora men är aldrig en dålig förlorare... vad gäller t ex A-pröve så vet vi hur små marginalerna är hela tiden... man kan aldrig bli en vinnare om man inte har en bra hund och en stor portion tur samt en ödmjuk inställning inför uppgiften...
    Pierre Andrén.

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:03 PM

    Vinnare är man först då man inser att det är man själv som skapat vinsten på egna meriter, på egna talanger och på egen vinnarskalle. Inte på att man slagit andra, haft tur eller på att ha använt oschyssta medel.

    Ibland är att vinna inte heller att stå högst upp på pallen eller att ta certet på ett A-prov utan kanske att faktiskt komma till start eller att äntligen fått undan de där julsakerna man glott ilsket på.

    Dessutom har jag nog faktiskt inga onda vibbar kring uttrycket tävlingsmänniska, för mig ger det signaler om envishet, uthållighet och en järnvilja att prestera. Hmmmm....

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:49 PM

    Som den f.d hockey-stjärna jag är(pyttsan) måste jag skriva följande:
    Vinnarskalle/tävlingsmänniska har absolut inget att göra med dålig förlorare.
    Man behöver ej heller hata att förlora för att vara en vinnarskalle. Vinnarskallen agerar under tiden matchen/provet pågår, drar med sig lagkamrater, vänder matcher, stöttar hunden osv.
    Efteråt är det för sent.....
    Det är då de dåliga förlorarna kommer med sin energi. Skyller på: domaren, klubban, dålig vittring,provupplägg och dylikt.
    Så ser jag på det(och jag har alltid rätt;).
    Så Birgitta det är bara att fortsätta VILJA vinna.
    /Andreas

    ReplyDelete
  4. Anonymous12:03 AM

    Intressant fråga....
    För mig är tävlingsmänniska dem som tycker det är ROLIGT att tävla. Därmed inte sagt att man hatar att förlora, drivkraften ligger i att mäta sina krafter mot andra.
    Därav följer väl att man kan vara tävlingsmänniska och ständigt komma sist, eller?
    ///elisabet

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:17 AM

    Jag är nog böjd att hålla med Elisabet - en tävlingsmänniska sporras av tävlingsmomentet och lyfter sig på tävling.
    Hon/han "går igång" och presterar bättre i konkurrens.
    /Lina

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:25 AM

    Min favorit-coach ( finns länk till hemsidan om honom under länkar ) Vince Lombardi, legendarisk coach för Green Bay Packers, sa också " Winners never quit, and quitters never win"
    Alltså; träningsviljan, glöden att förbättra sig övervinner förlusterna.Ger man upp vinner man aldrig/når sina mål.
    Andreas, klokt uttryckt. Förmodligen är den negativa energin hos en bad looser inte bara jobbig för omgivningen utan även för den dåliga förloraren själv.

    ReplyDelete
  7. Anonymous3:56 AM

    Jag håller med några som skrivit tidigare för mig är nog tävlingsmänniska den som vill mycket och är bäst när det gäller samt någon som aldrig ger sig. Ofta har de också en plan/framgångstrappa de följer och under den resan kan kanske ett ck vara hur mycket värt som helst om man ser att teamet lyft sig ordentligt med hjälp av träning även om det var ett ekipage som lyckades ännu bättre. Ha D/Maria

    ReplyDelete
  8. Anonymous12:16 PM

    Tävlingsmänniska är inget dåligt uttryck i mina ögon. Tävlingsmänniskan tävlar mot sig själv. Man vill prestera bättre och bättre än vad man har gjort tidigare. Se hur långt man kan komma. Jag tycker inte det är någonting negativt. Snarare possitivt. Har man en bra hund är det roligt att se vilka framsteg man gör i träningen. Roligt att se utmaningarna på proven och hur man förbättrar dom mindre bra beslut man tar till att bli ännu bättre (förhoppningsvis) till nästa start. Hur man löser vissa situationer, tillsammans med hunden. Ulrika i Norrala

    ReplyDelete
  9. Anonymous4:34 PM

    Jag tycker absolut inte att tävlingsmänniska är något negativt! Tvärtom - mycket positivt - en som absolut vill vinna och ger allt för det! Det är underbart att se t.ex. idrottare som i tävling mobiliserar alla krafter man har och ger precis allt för att komma överst på pallen!
    Sådan är Tulsa...

    ReplyDelete
  10. Anonymous11:30 AM

    Säger bara; Second is the first loser! och; att vinna är inte allt - men det är bra mycket bättre än att komma tvåa!
    En riktig tävlingsindivid gratulerar segraren samtidigt som hon/han knyter näven i fickan och tänker; nästa gång - då jävlar!
    Kramar till Birgitta - en äkta tävlingsmänniska - från en annan fanatiker :-)

    ReplyDelete
  11. Jag tycker inte tävlingsmänniska är ett negativt ord. För mig är det någon som gillar att tävla, vilket inte alla gör. Men en tävlingsmänniska vill vinna, den är inte bara där för att träffa lite folk eller "komma iväg på något".
    Jag är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna. Jag behöver tävlingar som en sporre för att träna på. Men jag skulle inte använda att jag är en tävlingsmänniska som ursäkt för att bete mig illa, även om det går skitdåligt. Då är man ingen tävlingsmänniska, utan en dålig förlorare.

    ReplyDelete
  12. Anonymous10:49 AM

    Jag håller med dig. Jag skulle personligen vilja vara mer tävlingsmänniska än vad jag är idag... jag tror att man blir skarpare och mer fokuserad på tävlingar. Också om man är tävlingsmänniska, så är man nog väldigt motiverad till att träna och att hålla igång.

    Jag är mer tävlingsmänniska än vad jag var för några år sedan, så vi får se om några år till hur jag är då :)

    /Matilda E

    ReplyDelete
  13. Tävlingsmänniska kallas även den som tävlar i ALLT HELA TIDEN. Sådana är det rätt jobbigt att umgås med.

    ReplyDelete