Followers

Monday, May 10, 2010

Roger & Simon


Nu har de varit här ytterligare en gång, den tredje i ordningen. Vädret var kanske inte det mest optimala, och jag tror att jag skall boka dem en månad senare nästa år.
Vårt gäng var lika härligt som förra året. Nu utökat med lite nya trevliga danskar med jätteduktiga hundar, jag hoppas att vi får se dem fler gånger här hos oss på Björkåsen!
Gruppens stämning var jättefin, precis som det ska vara! Uppmuntran till de vars hundar strulade med några uppgifter, goda råd och mycket värme. Precis så ska det vara här hos oss, träning skall vara konstruktiv och inspirerande!
Roger och Simon är unika att träna för. De ser problemen och träder in med praktiska lösningar och visar direkt på resultat. Det visar sig ju oftast sitta i andra änden av hundens koppel, problemet alltså.
Deras filosofi är enkel och rak, det är två ytterst kompetenta handlers med stor kunskap om hundar och hundträning. Dom gör det så enkelt och okomplicerat utan avstickande analyser och utsvävningar.
Tar skötte sig jättebra men jag upptäckte på lördagen att han aldrig varit ute i stor grupp förut. Han hade fullt upp med att registrera alla människor och bilar och hundar och...
Det har jag slarvat med/inte tänkt på, såklart måste han få komma ut på lite evenemang och se mycket hundar och människor.Han jobbade på bra men jag såg att han var lite konfunderad och inte lika självklar som jag numera är van att han är. Söndagen var det borta och han hade vant sig vid situationen.

Malin var med med miss Fine. På lördagen gick hon så bra att Simon rekommenderade henne att gå med i några klubbar i UK i höst - Du vinner ett Novice med henne där sa Simon till Malin.
På Söndagen visade miss Fine att hon inte fyllt två ännu och var kanske inte just den dagen hade vunnit nåt Novice :-0.
Miss Fine's bromsar gick sönder och det gjorde faktiskt ratten med :-)
Malin fick mycket beröm för hur hon för henne, och fick också bra råd för hur hon går vidare!
Miss Fine är nog den snabbaste hunden jag någonsin sett.Vi är underbart nöjda med henne! Bilden föreställer miss Fine och är tagen av Malin Karlsson.

Som vanligt efter att Roger och Simon varit här vill man genast ut och träna hela dagarna, men jag har lovat mig själv att vila Tar några dagar, och varför inte mig själv när jag ändå är i gång?

Valparna mår jättebra och ser väldigt fina ut. De går skogsrunda med mig, Tar och Will fyra gånger per dag. Inte långt såklart, bara små svängar över stock och sten. De bor ute i kenneln nu, och är helt rumsrena! De går ut genom lucka och bajsar på betongplattan och sen hoppar de in igen. Otroligt duktiga små, inte en enda bajshög har vi haft inne sen de flyttade ut, jo en förresten men den räknar jag inte :-)

I morse minus tre... blir det alls nån vår i år?

2 comments:

  1. Tack för rapporten! Visst är det underbart inspirerande att träna för någon som ser allt och oxå löser alla eventuella problem?!
    Då är det en ynnest att få vara ute o "leka" med sin hund... ;o)

    ReplyDelete
  2. Åh, vilka toppendagar ni måste ha haft. Låter underbart!
    Duktig Birgitta som behärskar sig och inte tränar hela dagarna nu ;o) Lätt hänt annars efter så mycket inspiration!

    ReplyDelete