Followers

Monday, June 14, 2010

Efter en träning

Jag har just kommit in efter att ha tränat Tar och Fionn tillsammans med Roger Blom och hans hundar.
Vi körde till marker som just nu är i försommarprakt, högt gräs och rikligt med hundkäx.
Svårt för hundarna, perfekt markeringsträning, att markera området och ligga kvar.
Tar och Zibbe gick vi över marken med, och sköt med apportkastare i den täta vegetationen.
Någon memory lade vi ut med tennisboll precis i början, i ett eländigt tätt snår med högt gräs, nässlor och döda grenar.Hundarna skötte sig jättebra!
Tar var så duktig! Han markerar säkert, litar 100 % på sin områdessignal, är snabb och koncentrerad. Han gick på slutet långt och rakt ner till sin memory - så himla duktig.
Han är en fröjd att äga och träna!
Fionn skall förberedas för NKL på B-prov och fick sitt allra första sök i dag - och det tog han sig an som en sann irländare - inte en fläck lämnas oavsökt, låg näsa, härlig fart och mycket tailaction!
Rogers Sam efter Will och Skipper är en riktig pärla! Så duktig, cool och koncentrerad.Duktig markör och han fick prova ett litet sök i dag, också inför B-provsstart i augusti. Det fattade han precis!Roger tränar Sam så fint - dom passar verkligen för varandra!
Det är underbart att köra från en träning en alldeles vanlig dag och känna att smilbanden liksom möts nån stans mitt uppe på skulten! :-)

2 comments:

  1. Vides matte9:07 AM

    Himla trevligt att läsa om er träning. Jag blir så inspererad att jag drar ut dammsugarslangen, kastar in krattan och spaden i redskapsboden. Istället slänger jag in några hundar i ryggsäcken och tar med mig några dummin,eller tvärtom och drar iväg o tränar.

    ReplyDelete
  2. Tar kan få vara med i Grims klubb "Vi fantastiska blogg-hundar"! :o)

    Men visst är det härligt att träna en talangfull hund - finns inget bättre!!

    ReplyDelete