Followers

Tuesday, January 22, 2013

Field trials och smått och gott

Jag debuterade med Paddy i vinnarklass på Samsö i Danmark för dryga veckan sen. Samsö var fantastiskt - underbar terräng, lite som Ven med backar och kullar. Härligt fin vegetation som prövar hundarna ordentligt.
Paddy skötte sig med den äran tycker jag och blev fjärdevinnare. Han är duktig och höll ihop ända på slutet även om jag kunde se att han var sliten. Tre hundra tuppar låg på paraden när dagen var slut.

Jag är väldigt glad för hans debut och ser fram emot de kommande årens prov med honom.
Han är en ärlig och rejäl hund som alltid försöker göra sitt bästa.

Murph har kommit till oss, FTW Oakleaf Warlord är hans officiella namn.Han är en stilig herre med en härlig natur, vänlig och glad mot alla. Han kom in i vår stora hanhundsflock på nolltid.
Ett genuint gott temperament och goda nerver hör till de viktigaste egenskaperna hos hundarna och här på Björkåsen är det ett adelsmärke och en förutsättning för flockens harmoni.

Janne kommer att gå med Murph på prov nästa säsong.

Jag har dömt två internationella prov i Danmark. Det var två minnesvärda dagar med två brittiska domarkollegor och en dansk. Det var Peter Bates, Steve Richardson och Keld Jörgensen. Det blev riktigt, riktigt bra dagar och det var lätt att döma under de förutsättningarna.
Vinnare dag 1 Johannes Raaballe med DKJCH Batmoor´s Gentle George Will och dag 2 Thomas Ploembäck med DKJCH Hillus Powell! Grattis till alla placerade hundar och förare.

Vi behöver få hit britter och irländare, de har mycket att lära oss. Det är en otroligt bra känsla att döma med kollegor som lärt sig allt om field trials genom egna starter och erfarenheter. De utgår från hundförarens point of view på ett självklart sätt och är helt trygga i sina domar-roller. Då blir det också väldigt bra. Det finns bara ett sätt att lära sig sporten och det är genom eget deltagande under många år.

Det slitna "it takes a handler to judge another handler" går aldrig att upprepa nog ofta. Det är en förutsättning tycker jag. Det förutsätter naturligtvis en diger provkalender med många bra prov så att många kommer till start med sina hundar. Om domare alltid skall beredas plats och det är få prov blir det för lite öppna platser kvar för medlemmarna. Och suget finns efter A-prov, det märks. Och det är ju så jakthundar ska prövas såklart, på jakt!

På provet märks den oerhört höga standarden på de finska och danska vännernas hundar. Norrmännen kommer också starkt och jag tror att vi svenskar får se upp ordentligt så att vi inte hamnar i kölvattnet!

Nu svävade jag ut lite, men varav hjärtat är fullt...

Till helgen är jag tredje reserv till walk up på Samsö, men det ser nog dessvärre mörkt ut att få starta. Förmodligen är säsongen över för min del. Kommande säsong hoppas jag på bättre tur i lottning och många fina fåglar!








No comments:

Post a Comment